Logo rijnenveluwe.nl


Vrijwilligers Ludwina Robbers (rechts) helpt Wilma Welgraven op weg (Foto: Kees Jansen)
Vrijwilligers Ludwina Robbers (rechts) helpt Wilma Welgraven op weg (Foto: Kees Jansen) (Foto: Kees Jansen)

Bezoekers internetcafé altijd wijzer naar huis

OOSTERBEEK - Elke maand komen enkele tientallen mensen naar de internet- tablet- en smartphonecafé's in Oosterbeek, Doorwerth en Renkum. Omdat ze vastlopen met het apparaat, vragen hebben of gewoon geïnteresseerd zijn. Nu al veertien jaar lang.

Neem nu de Oosterbeekse Wilma Welgraven. Toen ze haar iCloud uitbreidde kwam ze erachter dat de 'Zoek mijn iPad'-functie niet stond ingeschakeld. Maar ja, waar vind je die digitale knop? En daarom kwam ze naar de Oosterbeekse bibliotheek.

Hoe eenvoudig de kwestie ook lijkt, er is niet meteen een antwoord op te vinden, zo blijkt aan de tafel waaraan Welgraven is gaan zitten. Digitale coach Ludwina Robbers schudt de oplossing ook niet uit haar mouw, maar er zijn gelukkig meer vrijwilligers om te helpen. Na enig zoekwerk lukt het.

,,Wij weten ook niet alles", zegt Robbers. ,,Maar samen met de andere vrijwilligers komen we er meestal wel uit." Bezoekers komen met vragen over hoe ze een email moeten versturen, hoe er een foto bij gedaan kan worden of hoe je het zoekvenster gebruikt.

,,Maar ook hoe je kunt Facetimen, waar je spelletjes kunt vinden, of muziek luisteren. Er is zoveel mogelijk. Dat opent voor mensen vaak de ogen."

Het Internetcafé is elke eerste dinsdag van de maand in Oosterbeek, de tweede woensdag van de maand in Renkum en de derde donderdag in Doorwerth.

reageer als eerste
Meer berichten