Knutselen aan een zelfgemaakte en door wind aan te drijven vuurtoren. Foto: Kees Jansen
Knutselen aan een zelfgemaakte en door wind aan te drijven vuurtoren. Foto: Kees Jansen (Foto: )

Leerlingen dol op 'leerzame chaos'

door Kees Jansen

Op de gang zijn twee leerlingen van het Dorenweerd College in Doorwerth bezig om wieken voor een windmolen uit piepschuim te snijden, in een lokaal stoppen anderen draadjes in citroenen, solderen onderdelen voor een auto in elkaar en timmeren een knikkerbaan. ,,Hoe zo'n baan energie op gaat leveren, weet ik nog niet precies", zegt docent natuur- en scheikunde Nicky Duitman. ,,Maar ik ben wel heel benieuwd."

DOORWERTH - Aan enthousiasme ontbreekt het de leerlingen niet. Ze zijn deze dinsdag al bijna drie uur onafgebroken bezig om hun eigen energiecentrales in elkaar te zetten. ,,In normale lessen is de spanningsboog meestal niet zo groot", zegt wiskundedocent Wouter de Beukelaer, een van de zes docenten en onderwijsassistenten die in de twee lokalen rondlopen om te begeleiden.

Week Ander Onderwijs Dorenweerd

Het is wel duidelijk. De vijftig leerlingen van 3 mavo van de Doorwerthse school doen het anders dan anders. En dat is ook de opzet van de Week Ander Onderwijs (WAO) die het Dorenweerd College afgelopen week hield.

Alle leerlingen krijgen twee weken per jaar op een andere manier onderwijs dan tijdens normale lesweken. Met onder andere debatten, creatieve activiteiten en studiereizen.

De zes begeleiders hebben de handen vol aan de knutselende groepjes. Overal liggen kleine stukjes piepschuim op de grond en komen leerlingen om de haverklap wat vragen of opmerken. Of docent Duitman nog nieuwe zaagjes heeft, de vorm van de windmolenwieken klopt en waar de boormachine is. ,,Welkom in de chaos", zegt Duitman lachend.

Leerling Bram van den Bos knutselt met koperdraad en magneten een dynamo in elkaar. ,,Ik vind dit veel leuker dan gewone lessen", zegt hij. ,,Je maakt iets en ziet meteen of het werkt. De lessen zouden van mij wel vaker op deze manier mogen."

Isabella Rozema en Nikki van der Stam maken een kruising tussen een vuurtoren en een windmolen. Er zitten nog geen wieken aan het rood-witte gevaarte, maar straks moet het lampje van de vuurtoren dankzij de wind gaan branden. De praktijktest volgt later in de week ,,Dit is leuker dan gewone lessen omdat je veel meer vrijheid hebt", zegt Isabella. Ze moeten ook een filmpje maken van het bouwen van hun creatie. ,,Maar het bouwen is toch het leukst."

Een ander groepje leerlingen is 's ochtends al naar de supermarkt geweest om een netje met citroenen te halen. Daarmee is het namelijk mogelijk om stroom op te wekken en een lampje te laten branden. Maar helaas... De natuurkundedocent hangt er daarom maar even een multimeter aan en die geeft toch echt aan dat er 2,74 volt door het zure fruit wordt opgewekt.

In een andere hoek van het lokaal bekijkt wiskundedocent Wouter de Beukelaer een verzameling onderdelen die een windturbine moeten gaan vormen. Hij helpt de leerlingen op weg, maar ook weer niet te ver. ,,Laat ze het zelf maar ontdekken. Dat is nou juist de bedoeling."

Meer berichten