Afbeelding
Foto via Unsplash

Vergroot je klantenkring met deze Marketing Tips voor Online Bedrijven

20 maart 2024 om 12:45 Partnercontent

De niet aflatende groei van online bedrijven. De generatie mensen die zonder internet is opgegroeid wordt kleiner en kleiner. Hoewel we ook nog steeds offline winkelen, en dit waarschijnlijk nooit volledig ophoudt, blijft e-commerce maar doorgroeien. Tegen het einde van dit jaar zal er wereldwijd waarschijnlijk voor het eerst meer dan 6 biljoen (6000 miljard) dollar online verkocht worden!

De twee krachtige motoren achter deze nieuwe online economie: technologische vooruitgang en veranderend consumentengedrag, blijven de groei maar aanzwengelen.

Technologische Vooruitgang

De grootste drijvende kracht is misschien wel de snelheid en beschikbaarheid van ons internet. Nooit zitten we meer zonder dekking en op de grote schermen van onze telefoons kunnen we tegenwoordig net zo’n naadloze online winkel ervaring hebben als thuis op de PC.

Daarnaast wordt er natuurlijk voortdurend geëxperimenteerd en geïnnoveerd. Hoewel de virtuele paskamer van de Bijenkorf tien jaar geleden zijn tijd te ver vooruit was, zal het niemand verbazen dat er op dit moment hard aan een nieuwe uitwerking van dit idee wordt gewerkt. Met, hoe kan het ook anders, AI.

Daarnaast zien we nog steeds nieuwe bedrijfstakken die de overstap naar online maken, denk bijvoorbeeld aan de online kansspelindustrie, de laatste jaren is het aanbod van online casino’s gegroeid van nul naar ruim twintig.

Zonder de technologische vooruitgang die ervoor zorgt dat spellen online net zo veilig en eerlijk verlopen als offline, en dat het aanbod zelf groter kan zijn bij fysieke speelhallen, had de online kansspelindustrie nooit zo snel zo groot kunnen worden.

Veranderend Consumentengedrag

Decennia van online winkelen heeft ook het gedrag van de consument veranderd. Niet langer zijn we gebonden aan winkels of entertainment in onze buurt, stad of zelf provincie. Met hetzelfde gemak bestel je bij een webshop, of speel je bij een casino aan de andere kant van het land, of zelfs uit een ander land.

Dit betekent ook dat er met name voor niche behoeften grote kansen liggen. Niet langer ben je afhankelijk van klanten die helemaal naar jouw fysieke winkel moeten komen, online is alles precies even dichtbij. Aan de andere kant, als een concurrent hetzelfde product goedkoper aanbiedt, zul je je prijs aan moeten passen, of op andere zaken zoals service moeten concurreren.

Belangrijke overwegingen bij het starten van een succesvol online bedrijf

Vorige maand schreven we over hoe een online marketingbureau je kan helpen met je zichtbaarheid op het internet. Deze bedrijven kunnen je helpen met zaken als adverteren en het plaatsen van content op social media, tot on-page en off-page SEO technieken om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines.

Maar goede marketing moet wel vergezeld gaan van een goede klantervaring, wil je er voor zorgen dat klanten ook daadwerkelijk geld uitgeven en terug blijven komen. ‘UX’, wat staat voor ‘user experience’, is het toverwoord van deze tijd. Als je niet aan de hoge verwachtingen van je klanten voldoet, zijn ze zo gevlogen.

Naast verwachtingen waar je aan moet voldoen, is faciliteren de volgende stap in klanten een zo goed mogelijke ervaring bieden. Als jij je klanten ergens op wijst waardoor ze ineens denken ‘maar dat is handig’, heb je een vorm van positieve aandacht waar weinig andere marketingtechnieken tegen opgewassen zijn.

Klanten faciliteren

Neem bijvoorbeeld betaalmethoden, je kunt er bij wijze van spreken nooit te veel van hebben. Hoewel je in Nederland niet zonder iDeal betalingen kan als webwinkel, zijn er tal van alternatieven beschikbaar. En dan hebben we het niet over diensten die achteraf of gespreid betalen mogelijk maken - daar zitten zoveel (ethische) bezwaren aan vast dat je dat je klanten niet aan zou moeten willen bieden.

We hebben het over alternatieven zoals Paypal, Apple en Google Pay of prepaidkaarten zoals de Paysafecard. Deze betaalmethoden zijn internationaal geaccepteerd, dus wanneer een buitenlands klant op je website komt, zal die niet teleurgesteld afdruipen omdat hij niet weet wat iDeal is.

Daarnaast kan die ook andersom werken. Iemand die bij een buitenlandse webshop wel een goede deal, maar geen iDeal kon vinden, heeft wellicht om die reden toen een Paypal account geopend, of een Paysafecard gekocht.

Prepaidkaarten als die van Paysafe hebben nog meer voordelen, zo zijn ze anoniem en daarom extra veilig, en kunnen ze helpen met het beheren van je budget. Je kunt nooit meer dan het saldo van je kaart uitgeven. Omdat je met een PaySafeCard niet méér geld kan uitgeven dan het limiet van de kaart, is het een populair betaalmiddel in online casino’s. Het is ondertussen zo populair dat er zogeheten paysafecard casino’s in Nederland te vinden zijn.

Klanten binden

Het vinden van klanten is slechts de eerste stap, want uiteindelijk wil je niet steeds meer tijd en geld uitgeven aan het aantrekken van nieuwe klanten. Bestaande klanten die terug blijven komen zijn goud waard, want een nieuwe klant vinden kost tot wel tien keer meer dan het behouden van een klant!

Klantenbinding verloopt tegenwoordig al lang niet meer alleen via nieuwsbrieven en kortingsacties. Zeg nu eerlijk, wie leest er nog nieuwsbrieven, als je die optie al had aangevinkt bij je eerste bestelling?

De beste manier van klantenbinding is tegenwoordig via sociale media. Veel meer mensen zijn bereid je kanaal te volgen, dan je e-mails te lezen. En als je daarbij dan niet alleen jezelf promoot, maar je ook nog eens gevat uit durft te spreken, kan dat je reputatie helemaal maken. Maar pas hier wel mee op, want voor je het weet word je de Buckler van de jaren ‘20.

Daarnaast kent iedereen het begrip ‘vaste klantenvoordeel’. Het bekendste voorbeeld hiervan is de bonuskaart voor extra aanbiedingen bij je vaste supermarkt. Maar ook ‘punten sparen’, de ouderwetse zegeltjes plakken, heeft een digitale tegenhanger in de vorm van loyaliteitsprogramma’s.

Een deel van de omzet die een klant genereert gebruiken om die klant te belonen, maar alleen als ze regelmatig terugkomen om meer uit te geven, is iets wat je met name ziet in sectoren waar de concurrentie het hevigst is. Het zal dus niemand verbazen dat je hard moet zoeken naar bijvoorbeeld supermarkten en online casino’s zonder loyaliteitsprogramma.

Natuurlijk komt er nog veel meer bij het opzetten van een online bedrijf kijken, maar met deze en al onze andere tips gaat het misschien net wat meer lonen. 

advertentie
advertentie