Afbeelding
Shutterstock

Zoekmachine optimalisatie wordt belangrijker voor bedrijven

Partnercontent

Het kost bedrijven steeds meer moeite om online vindbaar te zijn. De afgelopen jaren is het aantal Nederlandse websites explosief gestegen, mede door de digitalisering binnen veel organisaties en de uitbraak van de pandemie. Niet langer ontwikkelen uitsluitend grotere bedrijven een webshop; ook studenten verkopen producten vanuit hun zolderkamer. Onder meer dropshipping won de afgelopen jaren aan populariteit bij die laatste groep. Bij dropshipping worden goedkope Chinese producten met een hoge marge verkocht in Nederland, waarbij het product rechtstreeks vanuit China naar de consument gestuurd wordt. Een webshophouder hoeft zo zelf geen voorraad aan te houden. Om dergelijke webwinkels voor te blijven, loont zoekmachine optimalisatie uitbesteden voor steeds meer bedrijven. 

Toepassen van zoekmachine optimalisatie niet eenvoudig

Buiten het feit dat veel ondernemers de tijd niet hebben om zoekmachine optimalisatie toe te passen op hun eigen website, is dit ingewikkelder dan op voorhand vaak verwacht wordt. Een SEO bureau heeft de kennis en expertise in huis om bedrijven hierbij te kunnen helpen. Feit dat het toepassen van zoekmachine optimalisatie lastig kan zijn zit onder meer in het gegeven, dat deze vorm van online marketing uit verschillende componenten bestaat. Het betekent dat een marketeer zich in ieder van deze componenten zou moeten verdiepen om op een redelijke termijn resultaat te kunnen boeken. In die periode hebben concurrenten al stappen gezet, waardoor de achterstand groter wordt. Daarbij is het de vraag of zoekmachine optimalisatie direct correct wordt toegepast door de organisatie; een verkeerde toepassing kan averechts werken en kost onnodig veel geld. 

Marketing bureaus zien vraag naar hun dienstverlening groeien

Het verklaart waarom steeds meer marketing bureaus de vraag naar hun dienstverlening toe zien nemen. Professionele marketeers zetten hun kennis in om bedrijven te helpen, hun website beter vindbaar te maken. Dit doen zij bijvoorbeeld door content te creëren op basis van een vooraf uitgevoerd zoekwoordenonderzoek. Dat zoekwoordenonderzoek, feitelijk een analyse van de zoekwoorden waarop de doelgroep van een bedrijf zoekt, wordt ook gebruikt voor het opbouwen van een netwerk bestaande uit verwijzende websites. Des te groter zo’n netwerk is, des te meer waarde hecht een zoekmachine als Google aan de eigen website. Een derde aspect waarbij een full service internet marketing bureau helpt is het technisch optimaliseren van websites; vaak het verbeteren van de snelheid hiervan. 

Online marketing kent nog meer vormen  

Zoekmachine optimalisatie is slechts een voorbeeld van een vorm van online marketing. Er zijn meer toepassingen van online marketing mogelijk. Kijk bijvoorbeeld ook naar de kansen die sociale kanalen bieden. Of wat te denken van een nieuwsbrief? Met een nieuwsbrief houd je bestaande klanten betrokken bij de organisatie. Op deze manier verklein je de kans dat zij overstappen naar een concurrent. Marketing bureaus kunnen je adviseren over de toepassing van de verschillende vormen van online marketing. 

advertentie
advertentie