
Leonard Tuszkowski (1938-2024), Ereburger van de gemeente Renkum is overleden.
13 februari 2024 om 14:03 Lokaal Deel je nieuwsOp zondag 11 februari 2024 is de Poolse Ereburger van Renkum ,Leonard Tuszkowski, overleden. Uit handen van de toenmalige burgemeester Verlinden ontving Tuszkwoski op 24 juni 2001 de erepenning van de gemeente Renkum.
Hij was directeur van het kindertehuis in de Poolse plaats Debno. De contacten met dit kindertehuis startten in mei 1991. Toen vonden de eerste vrije gemeenteraadsverkiezingen in Polen plaats. Een delegatie van de gemeente Renkum was daarbij aanwezig. De delegatie overnachtte in het kindertehuis en vanaf die tijd ontstonden bijzondere banden op diverse terreinen. Zowel, cultureel, muziek, sport, als met de brandweer die Sinterklaasoptochten in Debno nog steeds organiseert.
De kindervakanties in Trappershorst, die jarenlang door veel vrijwilligers werden georganiseerd, zijn steeds een belangrijk onderdeel van de uitwisseling geweest. Veel Renkummers worden nog steeds gastvrij in Debno ontvangen.
Tuszkowski speelde een belangrijke rol als intermediair tussen beide gemeenten, die daardoor ook tot een partnergemeente uitgroeide. Door zijn doorzettingsvermogen is er een goede basis gelegd met de partnergemeente Debno.






