De Renkumse wethouder Danielle van Bentum en haar Wageningse collega Erik-Jan Bijleveld stappen in het prototype Beng Trolley voor een snelle rit naar Wageningen.
De Renkumse wethouder Danielle van Bentum en haar Wageningse collega Erik-Jan Bijleveld stappen in het prototype Beng Trolley voor een snelle rit naar Wageningen. gertbudding.nl

Testrit met de nieuwe trolley

5 december 2022 om 23:53 Overig

OOSTERBEEK Een gemêleerd gezelschap stapte vrijdagmorgen in de BrengTrolley, prototype, voor een testrit naar Wageningen in het kader van trolley 2.0. De rit ging van Oosterbeek via Heelsum (twee haltes) en Renkum (een halte) richting de Wageningse Berg. Aan boord zaten ook de Renkumse wethouder Danielle van Bentum en haar Wageningse collega Erik-Jan Bijleveld.

Nog enige obstakels voor snelle rit naar Wageningen

Gert Budding

Hans Aldenkamp, projectmanager infrastructuur, toonde zich laaiend enthousiast over het feit dat het kabinet onlangs bekendmaakte om het Openbaar Vervoer met miljoenen te steunen. Halverwege de rijtoer noemde hij enkele obstakels, die overigens oplosbaar zijn.

“De elektrische bus wordt ingezet voor snelvervoer en we willen onze reizigers vlot van A naar B brengen. Vervelend zijn echter de drempels in Heelsum, waarvoor een oplossing moet komen. De bus moet nu diverse keren afremmen, de schokkende bewegingen zijn voor de passagiers niet prettig. Ook niet voor onze chauffeurs die nek- en schouderklachten krijgen, met als gevolg een hoog ziekteverzuim”, doceert Aldenkamp in een waterval aan woorden. “Een optie was om vanuit Oosterbeek over de N225 richting Wageningen te rijden. Maar daardoor missen reizigers dan de ‘snelbus’. Dus we gaan door de dorpen Heelsum en Renkum, maar niet de wijk in, dan verlies je tijd en is er dan geen sprake meer van sneldienst.”

De nieuwe elektrische bus laadt de batterijen op via de bovenleiding, die nu nog alleen beschikbaar is in Oosterbeek. “We gaan de bestaande leiding aan de Utrechtseweg doortrekken naar de rotonde bij de Oude Herberg en later naar de Kievitsdel in Doorwerth. De chauffeur kan met behulp van een simpele handeling in de bus de leiding bij een trechter ontkoppelen, kan ook handmatig, en rijdt dan met volle batterijen naar het busstation in Wageningen”, vertelt Aldenkamp. Daar aangekomen tipt hij opnieuw een fysiek probleem aan voor de tien aangeschafte achttien meter lange trolleybussen die volgend jaar ingezet worden. “Momenteel worden plannen uitgewerkt om het station in Wageningen, dat momenteel niet toereikend is voor de lange bussen, aan te passen. De toegangswegen en perrons moeten anders aangelegd worden en met het oog op de toekomst willen we met de snelle trolley ook naar Ede rijden in de bijna geruisloze bussen.” De testrit van de nieuwe trolley verliep prima. Het gezelschap moest echter bij Kievitsdel in Doorwerth overstappen op de reguliere ‘gasbus’. De batterij in de prototype trolley was nog niet afdoende om de rit naar Wageningen te voltooien. “Straks hebben we zwaardere batterijen”, vertelt Aldenkamp, die aansnijdt dat de nieuwe elektrische trolley uitkomst biedt voor het milieuprobleem. De plannen om de bovenleiding vanuit het centrum van Oosterbeek te verlengen naar de rotonde bij de Oude Herberg en later naar Kievitsdel, heeft een commercieel tintje. Op de tekentafel zijn aan de nieuwe masten, waaraan de bovenleidingen in Oosterbeek worden bevestigd, Airborne gerelateerde symbolen aangebracht met de uit ijzer gesneden parachutisten, het Airborne logo en de Rijnbrug. “Er ligt voor ons een grote uitdaging”, aldus Aldenkamp, die de samenwerking met de gemeenten en belanghebbenden roemt en benadrukt dat Breng met de reguliere bussen de huidige route in de dorpen blijft rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie