Afbeelding
Foto door Lisa Fotios

Afvallen volhouden

Partnercontent

We worden ons er met elkaar steeds vaker van bewust, dat het belangrijk is om gezond te leven. Maar wat is gezond leven nu exact? Onder gezond leven verstaan we gezonde en vooral gevarieerde voeding en uiteraard een stukje beweging. Toch zien we, dat het voor de meesten met de voeding wel lukt, maar het bewegen een stukje minder gaat. Uiteraard zijn er ook mensen, waarbij andersom geldt. Om je een eindje op weg te helpen, hebben we een aantal tips voor je, die ervoor zorgen, dat het afvallen een stukje makkelijk wordt. Iedereen heeft namelijk wel eens een periode wanneer het allemaal net even iets minder gaat! Met deze tips, kom jij hier doorheen.

Noteer voor jezelf waarom je dit wilt doen

De allerbeste motivatie om af te vallen, is voor jezelf, je gezondheid en indirect voor je omgeving. Je zit er namelijk niet op te wachten, dat wanneer jij met je kind in de speeltuin loopt, je niet eens de trap op kunt omdat je dan alweer buiten adem bent. Door voor jezelf te blijven herhalen en ook op te schrijven waarom je het doet, zal je merken dat je motivatie naarmate de tijd vordert steeds groter en groter wordt. 

Doe het niet voor een ander

Is het tijd om een paar kilo’s kwijt te raken, dan is er niets zo belangrijk, dan dat je hier volledig zelf achterstaat. Wanneer dit namelijk wordt gepusht door iemand anders, dan is de kans vrij groot, dat je op termijn uiteindelijke toch voor de bijl gaat. Kortom, laat je door niemand anders opdragen wat je wel of niet moet doen, want uiteindelijk ben je natuurlijk baas over je eigen lichaam. Wel is het verstandig om eventuele adviezen tot je te nemen, want laten we eerlijk zijn, wanneer meerdere mensen zeggen dat je misschien wel iets bent aangekomen, wordt het wellicht toch tijd hier iets mee te doen.

Bepaal haalbare doelen

Ben jij 10, 20 of misschien zelfs wel 50 kilo te zwaar, dan is het een hele opgave om hier mee aan de slag te gaan. Vooral wanneer je 50 kilo wilt afvallen, is een realistisch plan essentieel. Er zijn namelijk geen wonderpillen, die ervoor zorgen dat jij binnen 3 maanden 25 kilo kwijt bent. Uiteraard bestaan er natuurlijk wel goede afslankpillen, die vooral ondersteuning bieden, maar het daadwerkelijk werk, dat moet je toch echt zelf doen. Door realistische en vooral haalbare doelen te stellen, zal je merken dat je een stuk gemotiveerder blijft. Vooral wanneer je meer dan 10 kilo wilt afvallen, is het belangrijk ook tussendoelen te stellen.

Maak het kenbaar

Wil jij beginnen met afvallen, vertel het dan aan zoveel mogelijk mensen. Uiteraard is het niet de bedoeling dat je het van de daken schreeuwt, maar probeer wel zoveel mogelijk mensen hierbij te betrekken. Dit zorgt er namelijk voor, dat het voor jezelf een stuk makkelijker wordt om er ook daadwerkelijk voor te gaan. Je hebt immers geen zin, dat een collega, vriend of kennis na een aantal weken aan je vraagt of het eigenlijk nog wel goed gaat? 

Beloon jezelf

Niet is zo belangrijk, dan jezelf regelmatig te belonen. We bedoelen dan niet dat jij na een week gezond eten jezelf mag trakteren op een vette hap, maar een cadeau voor jezelf bij iedere paar kilo werkt bijvoorbeeld extra motiverend. Door dit te blijven doen, zal je merken dat je uiteindelijk ook die laatste paar vaak lastige kilo’s er ook binnen no-time van af hebt!

Plan je maaltijden

Wanneer je gaat afvallen, is het vaak een valkuil voor velen, dat ze op een gegeven moment door gebrek aan inspiratie de ‘fout’ ingaan. Zorg er dus voor, dat je vooraf exact weet wat je wil en mag eten, zodat je niet in de verleiding kunt komen een keer iets anders te doen. Weet je echt niet wat je wilt eten, dan kun je er ook altijd voor kiezen een maaltijd te vervangen voor een maaltijdshake. Zo weet je in ieder geval zeker, dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt en kom je niet in de verleiding bijvoorbeeld een snelle hap te scoren, bij de plaatselijke cafetaria!

Weeg jezelf niet iedere dag

Als je fanatiek bezig bent met afvallen, dan zien we dat mensen zich het liefst iedere dag gaan wegen. Doe dit absoluut niet, want dan wordt het een echte obsessie. Kies voor één vast weegmoment, bij voorkeur één keer per week. Dat geeft je het beste beeld van hoe het er daadwerkelijk voor staat. Je kunt namelijk de ene dag wat meer vocht vasthouden dan de andere dag, waardoor dit een ontzettend vertekend beeld kan geven en ook je motivatie niet ten goede zal komen.

Niet te snel

Tuurlijk willen we het liefst allemaal zo snel mogelijk die overtollige kilo’s kwijt. Toch is het verstandig dit rustig aan te doen. Want niet voor niets wordt er vaak gezegd, wat er snel van af is, is er ook zo weer bij. Om gezond af te kunnen vallen, is het aan te raden 0,5 tot 1 kilo per week aan te houden. Uiteraard zal het in het begin iets sneller gaan, maar dat zal voornamelijk vocht zijn. Je zult merken, dat je op deze manier op een gegeven moment went aan je nieuwe leefstijl, waardoor het niet meer voelt als afvallen, maar heel normaal wordt.

Tot slot

Dat afvallen voor velen een uitdaging blijft, dat is natuurlijk geen verrassing. We houden immers allemaal van lekker eten. Toch is het belangrijk, dat we ons ervan bewust zijn, dat we goed voor ons lichaam moeten zorgen. Daarom is het dus belangrijk, dat we naast voldoende beweging ook goed letten op onze dagelijkse voeding. Vind je het lastig hier zelf mee aan de slag te gaan, dan is het aan te raden een voedingscoach of diëtist te raadplegen. Zo kunnen jullie samen kijken naar realistische doelen en kan er een voedingsschema worden opgesteld, die volledig is afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Zo weet je zeker dat je voldoende eten binnenkrijgen en bovenal ook alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren.

Foto door Lisa Fotios: https://www.pexels.com/nl-nl/foto/aardbeien-en-meetlint-1172019/